RECENZE: Na západní frontě klid

11. prosince 2017 v 20:00 | Diki |  DOČTENO - recenze
Dneska se společně podíváme na druhou knihu, kterou jsem přečetla od Ericha Maria Remarqua. Na západní frontě klid.

Na západní frontě klid

autor: Erich Maria Remarque
Haha, budu se opakovat, ale tuto knihu jsem si zvolika kvůli válečné tématice. Asi jí nebudu mít nikdy dost. Přestože je to tak smutné a silné téma.

Příběh se odehrává v První světové válce na západní frontě a je vyprávěn devatenáctiletým Pavlem Bäumerem. Společně se svými spolužaky byl na konci čtvrtého ročníku střední školy svým třídním učitelem dotlačen k tomu, aby nastoupil na vojnu. V této knize je zcela otevřeně vyprávěno o průběhu bojů na západní frontě, jsou zde popisovány válečné operace a pocity vojáků, především Pavla. V kotrastu s válkou se zde můžeme setkat s přátelstvím, které vzniká mezi mnohými vojáky. Často je to jediný světlý bod v jejich životech zničených válkou. Samozřejmě my se nikdy nemůžeme vžít do jejich rolí, zažívat strach, prožít si to, co si prožili všichni vojáci, ale tato kniha to dokaže velmi dobře přiblížit. Mráz mi běhal po zádech. Strach. Křik. Krev. Smrt. Každým krokem jí jdete vstříct. Mina. Granát. Výstřel. Zásah. Smrt.

Příběh je velmi jednoduchý, čtivý a krátký. Kniha má přibližně 160 stránek a čte se poměrně rychle. Tato kniha má několik pasáží, které jsem ani nechtěla číst, protože mi z nich bylo úzko. Bylo mi jich tak líto. Třeba Pavel skoro až bezcitně popisuje, kolika způsoby člověk na frontě může umřít a následně je ukazuje na konkrétních případech. Je hrozné, jak válka může člověka změnit a udělat z něho bezcitné zvíře, stroj, který bezmyšlenokově zabíjí. Bohužel toto k válce patří a o to je tato kniha silnější a opravdovější, na nic si nehraje. Ukazuje realitu. Děsivou minulost. Myslím si, že pokud vás baví válečná literatura, nebo moderní dějiny obecně, tak by se vám tato kniha mohla líbit.

Na tuto knihu volně navazuje další dílo Remarqua - Cesta zpátky, která vypráví příběh vojáků, kteří se po válce vrátí domů a snaží se začlenit do společnost, navrátit se k původnímu stylu žovota. Každopádně tuto knihu jsem ještě nečetla, ale v budoucnu bych se k ní ráda dostala.

Pokud byste chtěli a knihu jste četli, tak mi můžete napsat, jak se líbila vám. A samozřejmě mi můžete napsat i ckoli jiného!
Mějste se krásně!